-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2139 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

مشكل بزرگي كه دارم اين است كه چشمم شور مي باشد. در صورتي كه اصلاً حسادت ندارم. دليل حرفم اين است كه حتي به خودم و فرزندانم چشم زده ام!

خواهر گرامي! چشم انسان با اين كه عضوي ظريف و بسيار آسيب پذير است، اما مي تواند ابزاري نيرومند و قوي جهت پيشبرد بعضي اهداف باشد، و با نيروي مرموزي كه دارد، به عنوان عاملي باز دارنده، فعال شود. كشف اين نيروي مرموز بيشتر مربوط به بعضي نقاط جهان خصوصاً كشور هند، آن نيز به دور از تمدن شهري و در نقاط دور افتاده مي باشد.

داستان هاي عجيب و غريبي منسوب به مرتاضان هند به گوش مي خورد كه آنان با رياضت هاي فراوان، داراي چشمي نيرومند شدند و از اين راه به نمايش هاي عجيب و فارق العاده اي دست زدند.

در هر حال تمام انسان ها در باطن خود داراي نيروهاي مرموزي هستند كه اين استعداد فقط در بعضي افراد شكوفا مي شود. در اين بين بسياري به اين نيرو پي مي برند، اگر چه ممكن است تحت تأثير بعضي تلقين ها، موجب آسيب هاي فراواني براي خود و ديگران شوند.

چشم زدن از واقعيت ها است و از نظر عقلي امر محالي نيست چه اين كه بسياري از دانشمندان معتقدند در بعضي چشم ها نيروي مغناطيسي خاصي نهفته است كه كارآيي زيادي دارد. هيپنوتيسم يا خواب كردن به طور مغناطيسي اثر نيروي مخصوص چشم است.

اسلام چشم زدن را قبول دارد و حتي در آيه اي خداوند پيامبر خويش را از چشم زخم و چشم شوري كفار بر حذر داشته است: نزديك است كافران هنگامي كه آيات قرآن را مي شنوند، تو را با چشمان خود از بين نبرند.1

در روايات نيز در مورد چشم زخم تعبيرهاي گوناگوني وجود دارد.

در حديثي مي خوانيم كه اسماء بنت عميس خدمت پيامبر(ص) عرض كرد: گاهي فبه فرزندان طيّار چشم مي زنند. آيا رقيه اي براي آن ها بگيرم؟ (رقيه دعاهايي است كه مي نويسند و افراد براي جلوگيري از چشم زخم با خود نگه مي دارند و آن را تعويذ نيز مي گويند) پيامبر فرمود: آري، مانعي ندارد. اگر چيزي مي توانست بر قضا و قدر پيشي گيرد، چشم زدن بود.2

مي توان با دعا با چشم زخم مبارزه كرد. امير مؤمنان مي فرمايند: چشم زخم حق است و توسل به دعا براي دفع آن نيز حق است.3

حضرت در اين حديث، چشم زخم و به تعبير ديگر نيروي مرموز و كارساز چشم را تأييد كردند و بيان فرمود كه گر چه چشم زخم حق است امّا توسل به دعا براي دفع آن نيز حق است و هر دردي درمان دارد و درمان چشم زخم دعا و توكل بر خدا مي باشد.

انسان هنگامي كه دربارة خود امري را مي بينند مثلاً شخصي در طول يك سال به مرضي مبتلا نشده و همين امر موجب تعجب و خوشنودي او خواهد شد. آن كه ديري نمي پايد كه به فرض سرماخوردگي دچار شود؟ اما چه ارتباطي مي تواند بين وجود آن مشكل و هماهنگي همزمان با تعجب و خوشنودي شود، خدا مي داند. درعين حال بنا به بعضي تفسيرها و تحليل ها، ملازمت حوادثي كه به نوعي مي تواند معلول با خشنود بودن باشد، مرتبه اي از الهام و آگاهي ضمير ناخود آگاه انسان ها است، يعني مي بايست اين اتفاق حادث شود در حالي كه به فاصله اي اندك و قبل از آن شخص از كار خود يا ديگران متعجب شده است.

كسي كه چشمش منشأ اثر مي شود و حتي به خودش صدمه وارد مي كند، چه بايد بكند؟

در پاسخ به اين سؤال به روايت جالبي از امام صادق(ع) بر مي خوريم:

چشم [زخم] حق است و تو از خودت در امان نيستي، نيز نسبت به ديگران از خودت، و اگر در اين مورد ترسيدي [و به اعجاب آمدي] پس بگو: ما شاءالله [لا حول و] لا قوّة إلاّ بالله العليّ العظيم،4 اين جملة شريفه سه بار ادا شود.

نيز امام صادق(ع) فرمود: اگر از چيزي نسبت به برادر مؤمنت تعجب كردي، در حق او ادعا كن زيرا چشم زخم حق است.5

خواندن سوره هاي فلق و ناس و نيز آيه الكرسي و ان يكاد در جلوگيري از حوادث مربوط به چشم بسيار مؤثر است.

خواهر محترم! نگراني و يأس و نا اميدي گناه بزرگي است. هيچ انساني بدقدم نيست. همزمان بودن حوادث و اتفاقات با بعضي تخيّلات و تصوّرات، بدتر از تلقين و بزرگ غايي و در نتيجه مأيوس شدن، نيست. براي در امان ماندن فرزندانتان از حوادث، عقيقه كنيد و حرز امام جواد(ع) نيز خواندن هر روز سوره ناس و فلق همراه با اعتقاد مؤثر بوده و از حوادث و بلايا جلوگيري مي كند.







1 قلم( ) آية51، (معروف به آينة و ان يكاد).

2 تفسير نمونه، ج 24، ص 427.

3 همان، ص 428.

4 بحارالانوار، ج 60، ص 26، حديث 23 چاپ بيروت.

5 همان، ص 25، حديث 19.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.